Stát určil dálnici D3 západní variantu

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

REDAKCE – O dálnici z Prahy do Českých Budějovic a dále do Rakouska by mělo být podle ministerstva dopravy ČR už definitivně jasno, někdy po roce 2020 by měla vést v blízkosti východní části Sedlčanska. Středočeská část dálnice D3 definitivně povede přes Posázaví, stát už vyhlásil na projekt výběrové řízení. Západní variantu dálnice schválilo na začátku roku ministerstvo životního prostředí, stavět se ale začne nejdřív za osm let.

„Co se týče západní varianty, tak ta vede trasou, která je v méně zabydlených oblastech. Předpokládáme, že bude méně problémů, co se týče jednotlivých zastavěných aglomerací. U jednotlivých tras se vždy najde skupina obyvatel, která má se západní nebo východní variantou své problémy. Je to tak vždy, u jakékoli výstavby liniové stavby. Já jsem rád, že se ta situace pohnula dopředu, protože o dálnici D3 se mluví velmi dlouho,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Dálnice D3 z Prahy na hranice s Rakouskem by měla stát více než 50 miliard korun. Nejoptimističtější termíny její dostavby mluví o roku 2020. Ministerstvo dopravy nemá na výstavbu peníze, navíc se dají očekávat masivní protesty, které její dokončení notně prodlouží. Bojovníci proti dálnici slibují státu lítý boj, který by mohl předčit i mnohaleté spory o dokončení dálnice D8 na sever Čech. „Takových ‚definitivních‘ rozhodnutí od té doby, co se připravuje D3, bylo hodně. Tohle podle našeho názoru není úplně zásadní milník. Stát se o tom s námi nebaví, řeší to silou politických rozhodnutí, jsme připraveni nechat všechna rozhodnutí přezkoumat nezávislým soudem,“ řekl Michal Bernard, předseda zájmového sdružení obcí KLID.

„Vlastní výstavba je odhadována na tři roky v závislosti na obtížnosti a rozsahu jednotlivých úseků. Výrazným faktorem, ovlivňujícím délku přípravy, mohou být možné a na téměř všech dálničních stavbách také využívané odvolávání se různých zájmových skupin, schovávajících se za obecnou ochranu přírody, do téměř všech správních řízení. Tím vznikají průtahy, kdy řízení jsou řešena odvolacími orgány a mnohdy se tak tato řízení protahují v řádech měsíců i let,“ uvádějí stránky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) České republiky.