První závod sezóny bude ‚bratrovražedný‘, sami jsme si postavili konkurenci

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

SEDLČANY – Dakarský tým Big Shock! Racing startuje do prvního ostrého závodu letošní sezóny. Baja Poland, na kterou se fanoušci motorsportu dlouho těšili, už 4. září vyšle závodníky na offroadovou trať vedoucí vojenským prostorem nedaleko Štětína. Závod bude o to zajímavější, že se na trati potkají hned tři české kamiony, které byly sestrojeny v sedlčanských dílnách týmu Big Shock! Racing. Karla, Iveco Powerstar, bude řídit pilot Martin Macík mladší.

Polská rally pro něj představuje především důležitý test před blížícím se Dakarem. Ve startovní listině nechybí ani Jaroslav Valtr se stejným modelem vozu, který si nechal v Sedlčanech postavit na zakázku. A současně se do závodního tempa vrací i legendární Liaz Franta, s nímž Martin Macík dojel v roce 2018 do cíle Dakaru na 5. místě. Za volant se ale tentokrát posadí Daniel Stiblík, truck trialový jezdec. Vůz si od týmu Big Shock! Racing pronajal, aby vyzkoušel svůj první dálkový závod.

Posádky všech tří kamionů jedou na vlastní pěst a snaží se zajet nejrychlejší čas, ale společnými silami budou hájit české barvy. Martin Macík navíc chce celý prolog pro fanoušky živě vysílat přímo z kabiny svého závodního kamionu. „Máme tu oba naše kamiony, Karla i Frantu. Liazku jsme pronajali klukům, kteří si chtějí zkusit maratonskou rally. Těšíme se, že si konečně pořádně zazávodíme, ale je potřeba také hodně testovat. Proto jsme na místě o dva dny dříve,“ popisuje Martin Macík.

Nová automatická převodovka totiž potřebuje prověřit v písečném terénu, kterého je v okolí dostatek. Současně bylo nutné ještě před startem polské rally nastavit Karlovi podvozek pro místní povrch. A na svou závodní premiéru čekalo i pár vývojových detailů souvisejících s motorem. Ve středu brázdil žlutý kamion cesty vojenského prostoru do 14 hodin, než ho vyhnaly cvičné střelby. Testování je na programu i během čtvrtka. Celkově Karel najezdí přes 766 km, z toho 406 závodních.

V sobotu si posádky kamionů užijí 2 náročné etapy, z nichž každá čítá 172 kilometrů. „Po pauze nás čeká slušný záhul. Trať je tu náročná, jedeme v tempu brzda-plyn. Jsme zvědaví na automat. Podle informací, které máme k dispozici, by nám měl právě v písku dost pomoci,“ říká palubní mechanik David Švanda. A také v neděli bude Baja Poland pokračovat dalšími čtyřmi etapami. „Neměli jsme tu v kamionech konkurenci, tak jsme si ji museli sami postavit,“ směje se Martin Macík a dodává:

„Jsem opravdu zvědaví, jak jednotlivé kamiony, které nám všechny prošly pod rukama, pojedou. Svezl jsem se tu i v liazce a musím říct, že má pořád něco do sebe. Karel a Franta jsou každý jiný, ale oba jedou dost rychle.“ Posádka Martina Macíka už tradičně v závodu Baja Poland nepovažuje za soupeře jen kamiony. Své síly bude poměřovat s kompletním startovním polem. V minulých ročnících se jí podařilo nechat za sebou většinu osobních vozů.

Zdroj/foto: Nikola Kužílková,
Big Shock! Racing