Dakar má volno, pro Cabalu to neplatí

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

REDAKCE – Šest ostrých etap a jeden neplánovaný přejezd v konvoji má za sebou od svého novoročního startu letošní 34. ročník Rallye Dakar 2012. Na dnešní neděli, 8. ledna itinerář nejtěžší motoristické soutěž na světě naordinoval všem závodníkům a jejich doprovodům volný den. Den, kdy mohou částečně odpočívat jen někteří řidiči, ostatním naopak odpočinek není dopřát. Všichni mají před sebou dalších sedm etap, tentokrát na území Chile a Peru a ty dají celému peletonu motocyklů, čtyřkolek, automobilů i kamionů ještě hodně zabrat. Mezi nimi také i sedlčanskému KM Racing týmu, který v soutěži pokračuje s kamiony značky Liaz.

Zatím je hodně brzy na to, hodnotit učinkování toho týmu na letošním Dakaru, přesto asi ambice, který měl před startem manažér a spolumajitel stáje KM Racing Martin Macík, nebude možné splnit. Už jenom z toho důvodu, že největší týmové želízko v ohni, pětinásobný vítěz Dakaru čtyřkolkář Josef Macháček byl technickými komisaři vyřazen z rallye kvůli údajné nesériovosti svého stroje Yamaha Raptor. Ani kamionům Liaz se nedaří tak, jak před startem prohlašoval Martin Macík na webových stránkách KM Racing týmu: „Kamiony jsou to nejlepší, co jsme kdy připravili. Maji na první pětku. Máme dobrou techniku a největší asistenční podporu v historii naší účasti na Rallye Dakar. Když Jarda Valtr pojede bez chyb, měl by skončit do desátého místa. Joszef Cabala je dobrý v tvrdých úsecích. Pokud zvládne trasu bez nehody, tak závod dojede.“

Chyb zatím závodníci v šesti etapách moc neudělali, spíš je zrazovala právě ta zmiňovaná technika. Obě posádky se potýkaly především s defekty pneumatik, stejně tak se u obou kamionů objevily technické problémy. U liazky řízené Jaroslavem Valtrem to znamenalo hned v první  etapě na šedesátikilometrovém měřeném úseku víc jak půlhodinovou ztrátu, když jej potrápil posilovač řízení, Cabala musel řešit problémy s převodovkou. Totéž si Valtrův Liaz „zopakoval“ také v páté etapě, tentokrát jeho ztráta, zapříčiněná opět spojkou, činila přes pět hodin.

Sobotní sedmou etapu kolem města Copiapó nazvala sedlčanská stáj jako dvě velká dunoviště. Zatím, po šestnácti hodinách po jejím startu, dojelo do cíle podle webu Dakar.com v kategorii kamionů jen 48 jezdců. Je mezi nimi i liazka Jaroslava Valtra, neoficiálně klasifikovaná v sedmé etapě na 20. místě. O druhém vozu Liaz, řízeném Józefem Cabalou, není zatím mnoho známo. Údajně měl Cabala na autě menší požár, posádka patrně přenocovala  v písečných dunách a je stále na trati.