Velké dobrodružství mistrovské posádky v rally historických vozů právě začíná

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

SEDLČANY – Několikanásobní vítězové českého národního mistrovství v rally historických vozů Stanislav Budil s Petrem Vejvodou přijali pro sezónu 2023 velkou výzvu. Rozhodli se poměřit i s celoevropskou konkurencí a právě vyrážejí do Španělska na úvodní podnik evropského šampionátu EHRC. Budou soutěžit na 71. ročníku slavné Rally Costa Brava, a pak i na dalších čtyřech zastaveních tohoto prestižního seriálu.

Stanislav Budil ze Štětkovic a Petr Vejvoda jsou dva velcí srdcaři ze středních Čech, kteří už přes deset let společně usedají do atraktivního sportovního BMW 2002, poslední dva roky ve verzi ´2002ti´. Jejich modrobílý stroj má ve svém technickém průkazu uvedeno víc jak padesátileté stáří, na rychlosti mu to ale neubírá. Budil s Vejvodou postupně posbírali několik titulů mistrů republiky vozů této věkové kategorie.

Doma mají ale též poháry za cenná absolutní prvenství z celkové klasifikace rally historických vozů, kde společně udolali i mnohé soupeře s modernější a silnější technikou. Uplynulý rok se věnovali především jednodenním rallysprintům (kde opět patřili k nevětším hvězdám), to už ale souviselo s plánem pro rok 2023. Bylo totiž potřeba posbírat co nejvíce sil a ušetřit čas a finance pro sezónu, ve které se jejich tým rozhodl vyrazit dobývat svět. Stanislav Budil se u těchto slov jen usmívá:

„Myslím, že na dobývání světa zatím nedojde. Přece jen, budou to pro nás první zahraniční starty, a tak to bereme spíš jako sbírání nových zážitků a zkušeností. Samozřejmě ale nehodláme prodat svou kůži lacino! Při startech v Klatovech jsme se mohli s účastníky mistrovství Evropy historických vozů porovnávat a rozhodně jsme mezi nimi nehráli druhé housle. Teď to bude ale jiné. Jedeme závodit až na Pyrenejský poloostrov a čeká nás hodně dlouhá a těžká neznámá soutěž, a tak našim základním úkolem bude dojet až na cílovou rampu.“

„Z těchto důvodů jsme mj. trochu jinak seřídili motor, i když to vše bude na úkor maximální výkonu, s ohledem na hodně zatáčkovité tratě jsme namontovali také kratší diferenciál. Změn na autě bude samozřejmě víc, v evropském šampionátu je například zakázáno vyhradit větší plochy na karosérii reklamám našich současných sponzorů, hodně se totiž dbá na dobovost designu. Je více omezen i výběr pneumatik, my si ale ty ´evropské´ otestovali už loni a tak nebudeme překvapeni. Bude toho pro nás hodně nového, ale zkrátka se jedeme do Španělska učit a moc se na to těšíme.“

71. Rally Costa Brava startuje ve městě Girona ve čtvrtek 16. března ve večerních hodinách, její cíl je tamtéž na programu v sobotním podvečeru. Na Rally Costa Brava tradičně startuje velmi silná konkurence, přijedou i mnohé posádky, které se poté už na dalších evropských soutěžích neobjeví. Letos tomu nebude jinak, ve startovní listině je ve všech skupinách a třídách dohromady zapsáno 240 posádek historických vozů, mezi kterými nebudou chybět skutečné skvosty.

„V naší kategorii 2 je přihlášen i bývalý mistr Evropy ´Toni´ Fassina s Lancií Stratos, jen o málo mladším vozem je Ferrari 308 GTB britského jezdce McAlpina. Velkými kandidáty absolutního prvenství v soutěži budou ale nejspíš vozy z 80. let, především Lancia Delta Integrale dalšího zkušeného Itala ´Luckyho´ nebo i Audi Quattro jeho krajana ´Zippa´, který bude pak v dubnu obhajovat prvenství na klatovské Historic Vltava Rallye,“ vyjmenovává jména nejslavnějších soupeřů spolujezdec Petr Vejvoda a je vidět, že i on se už cesty do katalánské části Španělska nemůže dočkat.

Zdroj/: TZ Karevic Media
Karel Špaček, media team