Martin Macík s kamionem Yveco (Karlem) vezou ze španělské Baja Aragon zlato

closeUPOZORNĚNÍ: Od publikování tohoto příspěvku uplynul čas 6 měsíců a 30 dnů, takže níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné! Berte to laskavě na vědomí!

SEDLČANY – Posádka Martin Macík, František Tomášek a David Švanda z týmu Big Shock Racing zvítězila ve španělském mistrovství Baja Aragon, kde poprvé startovali se svým novým dakarským speciálem. Kromě zlaté trofeje a mnoha zkušeností si vezou také přesvědčení, že vsadit na změnu kamionu byla dobrá volba. Karel, vůz Iveco sestrojený týmovými mechaniky, je rychlý, ale zároveň je jízda s ním neuvěřitelně komfortní a posádce dokáže ušetřit mnoho sil.

„Jsme spokojení, vyhráli jsme, auto jezdí špičku. Kromě jednoho karambolu, který mě mrzí, protože jsem klukům mechanikům přidělal práci a šroubovali do 5 hodin ráno, to bylo super,“ říká Macík. Španělská dálková rally také odhalila na novém kamionu pár detailů, na kterých mechanici, pod vedením šéfa týmu Martina Macíka staršího, začnou pracovat hned po návratu do sedlčanských dílen. Do lednového Dakaru by tak Karlova forma měla být perfektně vyladěna.

Po prvním výživném závodním dnu, zahrnujícím 2 etapy, se Martin Macík dostal z druhého startovního místa do vedení. Ale nebylo to vůbec jednoduché. Karlovy dětské nemoci se v první dopolední etapě projevily v podobě neposlušné pojistky stěračů, která několikrát vypadla, např. když posádka projížděla brodem. Kamion se tak rázem proměnil v ponorku. Osvědčil se však nový mechanik David Švanda, když dokázal situaci za jízdy vyřešit.

Martin Macík také krátce stavěl u Jaroslava Valtra, který na trati řešil technické těžkosti. „Pak už jsme letěli a všechny nechali minimálně 10 minut za sebou. Ale 5 km před cílem, na pistě v zatáčce, jsme to v rychlosti 110 km/h poslali do díry. Rána obrovská, Karel se splašil a byli jsme rádi, že jsme vše ustáli. Prorazili jsme zadní pneumatiku a nějak dojeli do cíle. Nakonec jako druzí v etapě,“ popisuje nečekaný moment páteční části Macík.

V sobotu druhý závodní den Baja Aragon odstartoval kratší 80 km dlouhou etapou a odpoledne na závodníky čekala trať čítající 160 km. I v první sobotní části si Karel se svou posádkou udrželi prvenství, ale nebylo to zadarmo. „Zážitek. Ostré zatáčky, brzdy dostávaly zabrat. Cesta byla užší než kamion, v brodu vám voda zvedne kapotu o půl metru, všude kameny, snadno prorazíte pneumatiku a jeden defekt vám tu může prohrát závod,“ líčil navigátor František Tomášek.

A další plány? Baja Aragon zahájila závodní sezónu. Na přelomu srpna a září čeká na tým Big Shock Racing ještě Baja Poland. Martin Macík, František Tomášek a David Švanda si s Karlem zazávodí také v říjnu na Rallye du Maroc. A všichni členové týmu už se těší, že marocký maraton už si užijí i s motocyklistou Janem Brabcem, který se rychle zotavuje po nedávném zranění. A pak už přijde na řadu Dakar 2020 v Saudské Arábii.

Autor/zdroj/foto: Nikola Kužílková,
Big Shock Rcing