STŘEDNÍ ČECHY – Krajské zastupitelstvo na svém dnešním zasedání schválilo memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou MARTIN UHER bus. V případě realizace se Středočeský kraj stane jedním z prvních samosprávných celků v České republice, který nasadí veřejnou vodíkovou dopravu s využitím obnovitelných zdrojů.
Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Dokument by měla v nejbližší možné době podepsat hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková. Dotčení partneři spustí projekt, kdy bude zakoupeno deset dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota projektu činí 242,2 milionu korun.
„Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem. Cestující by se měli vodíkových autobusů dočkat v průběhu roku 2024,“ vysvětlil Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy. Svou roli pro nasázení vodíkových autobusů sehrála i emisně nulová výroba elektřiny ve vodní elektrárně ve Vraném nad Vltavou.
„Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou,“ dodal Petr Borecký. Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Nevýhodou kromě ceny je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku.
Zdroj: Středočeský kraj
Ilustrační foto: pixabay.com