STŘEDNÍ ČECHY – Cestující na jihu a východě Středočeského kraje budou cestovat v pohodlných motorových vozech typu RegioShuttle RS1, které České dráhy označují jako RegioSpider. Nabízejí klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809/810 nebo jednotky RegioNova. Proto bude cestování pohodlnější.
Vozy mají být uváděny do provozu na středočeských tratích už od druhé poloviny roku 2024. V cílovém stavu se předpokládá nasazení motorových vozů RegioSpider na tratě Benešov u Prahy – Vlašim, Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany, Olbramovice – Tábor a dále na tratích Kutná Hora – Zruč nad Sázavou, Pečky – Kouřim, Nymburk – Poříčany, Nymburk – Jičín, Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov a Mladá Boleslav – Libuň.
Jde o vozy, které už jezdily v Německu a dobře splňují požadavky na provoz na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích. Před uvedením do provozu projdou kompletní obnovou, dosazena budou nová bezbariérová WC, palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro dobíjení cestovní elekroniky a další vybavení, které je nezbytné pro provoz v České republice. Část těchto prací zajistí dodavatel vozů a další část prací česká společnost DPOV.

Motorové vozy RegioShuttle RS 1 vyráběla společnosti ADtranz, později Stadler Rail, v letech 1996 až 2013. Na vývoji se podílela i pražská společnost VUKV. Nízkopodlažní vozy s délkou zhruba 25 metrů a hmotností 43 tun pohánějí dva motory, každý podle provedení s výkonem od 257 do 265 kW. Navíc poháněny jsou všechny čtyři nápravy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a počet míst k sezení se pohybuje podle provedení, nejčastěji je to kolem 70 sedadel.
Zdroj: Středočeský kraj
Ilustrační foto: pixabay