SEDLČANY – Další novou destinací pro Stanislava Budila a Petra Vejvodu a jejich BMW 2002ti při jejich letošní cestě Evropou byla švýcarská Rallye du Chablais. Rallye du Chablais byla čtvrtým podnikem evropského šampionátu v rally historických vozů, její tratě byly situovány v Bernských Alpách. Dvojice Stanislav Budil – Petr Vejvoda ve Švýcarsku uspěla a odvezla si domů body za 2. příčku ve své kategorii, celkově obsadili Středočeši skvělou devátou příčku.
„Pro nás bylo ve Švýcarsku všechno nové, a tak nám výsledky dělaly radost. Z minulých soutěží jsme měli představu, kam asi výkonnostně patříme, a tak nás potěšila skutečnost, že jsme na úvodní zkoušce porazili Rónaye a za Pasuttím zaostali o pouhé dvě desetinky sekundy,“ říká štětkovický pilot a pokračuje: „O kvalitách severoirského pilota McCormacka jsme se před soutěží mohli jen dohadovat, znali jsme jen jeho hodně rychlého mladšího bratra Martyho.
Ale jak se ukázalo, i Greg si s fordem hodně rozumí. Ještě o patro výš byl samozřejmě domácí Gonon, který jel s podobným vozem, ale neboduje do Mistrovství Evropy. Jeho znalost místních podmínek byla určitě zásadním faktorem, dobře se to prokazovalo vždy při volbě pneumatik. Zatímco celé evropské startovní pole v každé servisní pauze postavilo svá auta na tzv. kozy a do poslední chvíle sledovalo, jak se mezi alpskými vrcholy budou honit mraky, Gonon měl vždy jasno okamžitě.
My se ale porovnávali spíše se soupeři z ME, po odstoupení Pasuttiho zejména s Bussolinim a Rónayem. Většina z pátečních rychlostních zkoušek byla poměrně rychlá a široká, což nahrávalo spíše soupeřům. Přesto jsme porsche dvakrát porazili a Rónaye po celý den dokázali držet v průběžném pořadí za sebou. Druhý den se jelo na podstatně užších silničkách lemovaných odvodňovacími kanály, na jeden z nich doplatil McCormack a podobně jako v pátek Pasutti havaroval.
„Nám se naopak dařilo a většinou jsme poráželi i Bussoliniho, cestu k lepšímu výsledku nám usnadnilo i odstoupení Rónaye po potížích se zapalováním. Ztrátu na Francouze jsme snížili z padesáti na dvacet sekund, pak ale přišla rychlá okruhová zkouška podél řeky. Na ní navýšil náskok, a to už bylo rozhodující. Nicméně krásně jsme si po celé dva dny zazávodili a odvezli domů skvělý výsledek, takže jsme se vraceli opravdu spokojeni,“ dodává Stanislav Budil. Petr Vejvoda jeho nadšení trochu krotí:
„Rychlostní zkoušky včetně krátkých šotolinových partií byly opravdu hezké a druhá příčka v naší kategorii mezi ´Evropany´ nás moc těší, vlastní soutěž měla ale přesto několik vad na kráse. Především nás překvapila organizace. Od Švýcarů jsme čekali, že bude všechno fungovat přesně jako jejich vyhlášené hodinky, opak byl pravdou. Měli nachystán pro posádky kvalitní catering, to se jim nedá upřít, při závodění se ale všechno zpožďovalo.
Například předávání cen úspěšným posádkám proběhlo až o půlnoci – tedy o dvě hodiny později, než byl plán. Ani výsledkový servis příliš neklapal, vrcholem byla situace v samém závěru soutěže. Dvanáctý test (ze čtrnácti plánovaných) byl zrušen, údajně pro nějaké organizační nedostatky či nedostatek traťových komisařů. A potom organizátoři celou soutěž zastavili a tři čtvrtě hodiny se mezi sebou dohadovali, zda jsou schopni vůbec poslední dvě zkoušky bezpečně uskutečnit nebo ne!
Jediné, v čem byli Švýcaři precizní, bylo vybírání pokut za překročení rychlosti při přejíždění mezi zkouškami. Nás překročení o 8 km/h stálo 60 franků a 200 euro, britský soupeř Calvert ale místním spílal, že mu auto nejede ani nebrzdí a ještě má vyndat z peněženky třikrát víc, než jsme zaplatili my… Jak jsme však už zmínili, v naší posádce dobré dojmy ze soutěže převážily. Pomohl tomu samozřejmě výsledek, ale také skutečnost, že nám technika šlapala jako právě ony pověstné švýcarské hodinky.
Náš ´bavorák´ se výtečně vydrápal též do cíle zkoušky s převýšením 1200m, i jemu už ale před vrcholem onoho kopce vyššího než Sněžka maličko začal docházet dech. Ale zvládl to a my de facto po celý víkend tentokrát řešili jen volbu pneumatik. Ani ta nebyla nakonec složitá, jeli jsme vlastně po celou soutěž na suchých s výjimkou závěrečného testu, kde se po menších lokálních přeháňkách vždy po pár kilometrech střídal mokrý a suchý povrch vozovky,“ vysvětluje Petr Vejvoda.
Dalším startem dvojice Stanislav Budil – Petr Vejvoda bude maďarská Mecsek Rallye, která proběhne už 22. – 24. června.
Zdroj: TZ Karevic Media
Karel Špaček, media team