O dálnici „za humny“ můžeme dál snít

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

REGION – Pokud by všechno postupovalo podle plánů z roku 1993 mohli obyvatelé Sedlčanska už touto dobou najíždět u Voračic na dálnici D3. Dvaačtyřicet kilometrů dlouhá cesta na okraj Prahy by odtud trvala asi dvacet minut. Původní termín dokončení dálnice z Prahy do Českých Budějovic zněl rok 2010. Poslední naplánovaný termín, který je součástí takzvané superstrategie výstavby dálnic, je až rok 2024. Výstavba má být zahájena nejdříve v roce 2019.

Stavby dálnic chce stát především financovat v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. „Zájem ze strany soukromých investorů ministerstvo zaznamenává, a to jak ze strany firem, tak bankovních domů,“ uvedl poradce ministra dopravy David Čermák. V případě úseku dálnice D3 ve Středočeském kraji, který je dlouhý přes 60 kilometrů a jehož cena se pohybuje na 31 miliardách korun, však vyvstává ještě další problém. Dálnice D3 je nejkontroverznější českou dálnicí o jejíž celkovou existenci se neustále vedou spory. Spory se vedou především o dvě varianty tras ve Středočeském kraji.

Západní, dříve nazývaná Stabilizovaná, která vede od Vestce u Prahy kolem Jílového, přes Posázaví a dále poblíž Netvořic, mimoúrovňově se kříží se spojkou na Benešov, údolím okolo Maršovic a pokračuje k mimoúrovňovému křížení se silnicí I/18 u Voračic. Další část Západní trasy směřuje po mostě přes potok Mastník u Křenovic k osadě Loudilka, kde je naplánován výjezd ve směru k Sedlci-Prčici načeš u obce Mezno navazuje na již hotový úsek dálnice D3 ve směru na Tábor. Druhá Východní varianta, prosazovaná především Sdružením obcí Posázaví Klid, začíná u Říčan a v podstatě kopíruje současnou benešovskou silnici I/3.

Ohledně obou variant proběhlo za celou dobu mnoho jednání, výsledek je zatím nejistý. Již loni označila komise deseti odborníků ministerstev dopravy a životního prostředí jako tzv. Vítěznou variantu trasu západní. Komise se rozhodovala na základě komparativních studií, plánů a studií vlivu na osídlení a na životní prostředí. Jak se bude dál vyvíjet situace ohledně dálnice D3 by mohlo naznačit společné jednání se starosty obcí a měst dotčených výstavbou dálnice D3 ve Středočeském kraji už 31. ledna v Benešově.