Macík na Dakaru držel v první etapě krok se špičkou. Dojel mezi prvními pěti

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

DŽIDDA – V první ostré etapě letošního Dakaru, vedoucí z Džiddy do Biši, speciál týmu Big Shock! Racing udržel tempo a po napínavém boji na špičce kategorie kamionů dojel do cíle na výborném pátém místě. Stejné umístění drží i v celkovém hodnocení. Posádka se část závodu dokázala dostat mezi tři nejrychlejší kamiony. Pak ale přišla proražená pneumatika a jedna odbočka mimo trať. Přesto jsou Martin Macík, František Tomášek i David Švanda s úvodním vývojem závodu spokojení.

Do nedělní první etapy Dakaru 2021 startoval kamion týmu Big Shock! Racing z výborné 3. pozice, kterou si sedlčanská posádka kamionu Iveco zajistila svou bezchybnou jízdou v sobotním prologu. Pro úvodní závodní etapu tak udrželi výhodu startu v tříminutových rozestupech. To byl užitečný benefit na prašné trati pokryté kameny řečišti a skalisky, kde musíte být opatrní, abyste se vyhnuli defektům. Úkol zněl jasně, nebloudit, šetřit Karla a udržet si co nejlepší pozici.

„Byla to pěkně rozbitá etapa. Nasadili jsme tempo hned na začátku, ale pak jsme prorazili pneumatiku. Také v jednom z řečišť jsme se vydali do slepé uličky, ale než se otáčet, raději jsme ji projeli a přes obrovské šutry se plazili nahoru po skalách. Přejeli jsme čtyři kopce a vrátili zpět na trať. Pár chybiček by se našlo, ale jsme spokojení. Je to první etapa, auto funguje skvěle, je neuvěřitelné, kolik ran snese. Celý závod máme ještě před sebou,“ popsal etapu Martin Macík.

Přes noc budou mechanici kontrolovat Karla, ale podle prvních zpráv se zdá, že žádných větších úprav nebude třeba. Výměnu vyžadují pouze rozedrané pneumatiky. Organizátoři předem upozorňovali, že úvodní etapa Dakaru bude náročná na orientaci. A své sliby dodrželi. Navigátor František Tomášek byl už před startem zvědavý, jak se sžije s novou elektronickou navigací, kterou obdržely prioritní posádky kamionů. K tabletu, který má před sebou v kabině upevněný mu teď vede kabel s ovládáním.

Navigátor ho drží v ruce, tlačítky řídí navigaci a udává posádce směr. „Oči, mozek, ruce byly zvyklé dělat věci jinak. Byl jsem naučený na papírový roadbook, kde jsem očima hledal aktuální směr, prstem jsem si držel ten následující a na GPSkách před sebou jsem vyhledával údaje v systémech. Teď mám všechno v jednom tabletu, takže se musím zorientovat v tom, kde právě jsme a co nás teprve čeká. Při tom mačkám oběma rukama šest tlačítek,“ doplnil Tomášek.

Zdroj/foto/video: Nikola Kužílková,
Big Shock! Racing