Rekonstrukce autobusového nádraží za 16,5 mil. korun – zdá se vám to drahé?

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

Poslední dobou slýchám a čtu v Sedlčanech nespokojenost s tím, že výstavba nového autobusového nádraží je drahá a stačilo by podle oněch „odborníků“ něco levnějšího. Osobně jsem úplně opačného názoru a nejsem určitě sám. Nejprve několik čísel, které v podstatě dost změnilo věčné odvolávání se k Úřadu pro ochranu veřejné soutěže (ÚOHS), účastníka, jenž podal ze zákona mimořádně nízkou nabídkovou cenu. Na základě toho město tohoto účastníka vyřadilo. Jak se později ukázalo, podle rozhodnutí ÚOHS a posléze po dalším odvolání i předsedy ÚOHS, město postupovalo správně. Příležitost postavit v Sedlčanech nové autobusové nádraží tak dostal vítěz výběrového řízení Sdružení Sedlčany terminál.

Bohužel uplynul téměř rok a ceny stavebních materiálů za tu dobu zdražily. Zatím se všude hovoří o tom, že modernizace přestupního terminálu, jak je oficiální název projektu, vyjde na 61,5 milionů korun. To je nejspíš pravdivá cifra, pokud nevzniknou další náklady na vícepráce. Pravda je také to, že město má na tuto akci „přiklepnutou“ dotaci ve výši 45 milionů korun. Rozdíl momentálně činí 16,5 milionu korun. Správně by se tedy mělo všude uvádět, že za tento přestupní terminál s nadčasovým vzhledem město zaplatí právě jen uvedený rozdíl. A nápady, že by se snad z městských peněz nechal postavil levnější terminál, mi tak připadají hodně naivní a scestné.

Pokud se blíže podíváme na rozpočet, tak jen sanace celého prostoru současného autobusového nádraží prosáklého naftou a oleji vyjde včetně odvodnění a inženýrských sítí (což by se muselo udělat i při stavbě levnější odbavovací haly) na přibližně 25 milionů korun. Levnější variantou by pak už byly jen dvě stavební buňky sloužící jako čekárna… Stejně tak je zkreslená informace, která se občas objevuje na FB, hovořící o ročních nákladech na údržbu a úklid odbavovací haly cca 1 milion korun. To je odhadovaná cena za údržbu celého prostoru včetně haly, nástupišť, veřejné zeleně, osvětlení, komunikací a nového přilehlého parkoviště pro přibližně třicítku osobních aut.

Proč jsem to vůbec psal? Protože stačí jedna zkreslená informace, která se díky facebooku začne šířit mezi lidmi, a ti mají pocit, jak terminál je zbytečně drahý a pro maloměsto až moc urbanisticky atraktivní. Závěrem už jen to, že modernizace přestupního terminálu začne v únoru a musí být vzhledem k získané dotaci hotova do října 2019. Po dobu výstavby mají mít autobusy výstupní stanici před budovou pošty v Nádražní ulici a nástupní stanice v ulici Zberazské.