12. etapa Dakaru: děravý chladič zbrzdil tempo liazky, Macík klesl na 7. místo

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

SEDLČANY/SAN JUAN – Jubilejní 40. ročník Rallye Dakar se pomalu chýlí ke konci, ve čtvrtek 18. ledna byla na programu 12. etapa z Chicelita do San Juana. Na start e postavily pouze automobily a kaminony, organizátoři Rallye Dakar se rozhodli kvůli nepříznivé předpovědi počasí zrušit dnešní 12. etapu pro motocykly a čtyřkolky. Automobily a kamiony v Argentině závodili podle harmonogramu. Celková délka 12. etapy měřila 793 kilometrů, většinu tvořila 523 km dlouhá speciální zkouška. První kamiony vyrazily na další maratonskou etapu krátce před půl druhou odpoledne, Liaz Martina Macíka startoval do etapy z jedenáctého místa.

V úvodu etapy museli závodní stroje vyšplhat do výšky 3500 m./nad mořem. V té části jel Macík výborně na třetím místě. Ztrácet začal až v druhé části speciálky, která vedla v nižších polohách kolem tisíce metrů nad mořem. Nakonec Macík dojel speciálku na 14. místě a na vítězného Nizozemce Van Genugtena ztratil hodinu a 48 minut. Druhý skončil v etapě Martin Kolomý (Tatra), třetí Rus Nikolajev (Kamaz), který se znovu vrátil na první místo v celkovém pořadí. Martin Macík klesl v průběžném pořadí na sedmou příčku, když se před něj dostal právě nizozemský vítěz 12. etapy. Zezadu na Macíka útočí Japonec Sugawara (ztráta 11 min.)

foto: Big Shock Racing

„Dnešní etapa začala nádherně v řečišti, bylo to fajn, jeli jsme v top3. V horách se nám začala zvyšovat teplota motoru a my zjisti, že jsme zase prorazili chladič. V neutralizační zóně jsem trošku chladič zalepili a dolili vodu. Bohužel z něj voda dále tekla, ale i tak jsme se rozhodli, že s tím pojedeme druhou část speciálky. Problémem bylo, že jsme každých deset minut museli zastavovat a doplňovat vodu do chladiče. Etapa pro nás kvůli závadě na chladiči byla hodně náročná, normálně bychom ji zvládli o dvě hodiny dřív,“ posteskl si po dojetí etapy Martin Macík a dodal: „Je to drsný, ale takový je letošní Dakar celý.“

foto: Big Shock Racing

Sedlčanský Liaz Franta zůstává nejúspěšnějším kamionem v českých barvách. A neztrácí chuť dál bojovat. „Jsme už strašně unavení, přehřátí, nevyspalí. Za poslední dny jsme zavřeli oči sotva na pár hodin. Hlavně mechanik Michal Mrkva má brutální spánkový deficit. Je to tu drsné fyzicky i psychicky. Ale do cíle Frantu dotlačíme, i kdyby trakaře padaly!“ vzkazuje Martin Macík a pro dokreslení situace dodává: „Kdo to nezažil, nedokáže si to vůbec představit. Dneska jsem usnul, když jsme stáli na startu do druhé části etapy. Kluci mě vzbudili, já jsem popojel další tři metry a usnul znova. V autě trávíme v děsném vedru nacpaní v kombinézách celý den. Zima, vedro, kašel, dehydratace, fakt drsný. Někdy bych to chtěl sledovat z té strany od vás. Připadáme si jako komiksové postavičky, které zdolávají jeden nemožný úkol za druhým.“

z Dakaru 2018: Nikola Kužílková