Liaz „Franta“ zůstává i po 4. etapě dále nejlepším českým kamionem na Dakaru

 
closeUPOZORNĚNÍ: Od publikování tohoto příspěvku uplynul čas 6 měsíců a 5 dnů, takže níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné! Berte to laskavě na vědomí!

SEDLČANY/SAN JUAN DE MARCONA – Ve čtvrté etapě Rallye Dakar se startem a zároveň také cílem v městě San Juan de Marcona čekalo na závodníky nejprve na široké písečné pláži a poté v poušti a písečných dunách 330 ostrých kilometrů. Dalších 114 kilometrů patřilo v etapě úvodnímu přejezdu na start speciální zkoušky. Motocykly startovaly do speciálky po třinácté hodině našeho času, kamiony přibližně o čtyři hodiny později. Jak to byla náročná etapa dokazuje i fakt, že polovina pole kamionů (včetně Tatry Aloise Lopraise) se do šesté hodiny ranní našeho času nedostala do bivaku.

To však neplatilo v případě sedlčanského pilota žluté liazky se startovním číslem 510, který společně s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Michalem Mrkvou dorazili i přes dlouhou řadu technických problémů do cíle 4. etapy znovu v první desítce, konkrétně na výtečném 6. místě. Macík se tímto výsledkem v celkovém hodnocení posunul na průběžné 4. místo za trojici Rusa Nikolajeva, druhého Argentince Villagru a třetího Bělorusa Vjazoviče. „Dneska nemám sílu napsat celý příspěvek, protože se toho jednoduše událo hrozně moc! Bylo to hustý!“ stačil jen uvést na facebooku hodně unavený Martin Macík v cíli brutální čtvrté etapy.

foto: Big Shock Racing

„V jednu chvíli nám cestu zatarasily Kamazy, které se vzájemně vyprošťovaly z duny. Museli jsme je objet a zapíchli se taky. Abychom se odtamtud dostali, vyjeli jsme přes písečný trychtýř, kde jsme utrhli pravou brzdu,“ popisuje dramata čtvrté etapy navigátor František Tomášek. „Za chvíli přestaly fungovat i levé tlumiče, pak už nešlo ani dofukovat kola a do cíle etapy zbývalo dalších 100 km. Zároveň byla jízda v poničeném Frantovi stále riskantnější,“ dodává mechanik Michal Mrkva. Ačkoliv posádka další čas ztratila hledáním kontrolních bodů a snahou opravit vzniklé závady, do cíle etapy nakonec dojela jako 6. nejrychlejší. Mechanici však tentokrát budou mít až do rána plné ruce práce, aby závodní speciál opět vyladili.

foto: Big Shock Racing

Motocyklista týmu Jan Brabec vyrazil na trať ve třetím hromadném startu. „Ten byl super. Já jsem si schválně stoupnul co nejblíž k oceánu, protože tam byl terén nejtvrdší. A dobře jsem udělal,“ popisuje Brabec. Úvod závodu se Honzovi vydařil a držel si dobrou pozici, následně však také ztratil čas při navigaci. „Ze začátku to šlo výborně, ale pak jsem se zakopal na jednom kontrolním bodě a nemohl ho najít. Bylo nás tam asi pět. Lítali jsme kolem obrovské duny asi půl hodin. Ani nevím, kde jsem ho nakonec našel,“ popisuje Jan Brabec, který čtvrtou etapu dojel na 45. místě a v celkovém hodnocení se opět výrazně posunul, na 59. pozici.

z Dakaru 2018: Nikola Kužílková

 
---------------------------------------------------------------------------------------------